Monday, November 23, 2009

aku yang ditinggal atau aku yang tertinggal??

Bongek! Bongek! Bongekkk!!! Sekali lg, B O N G E K!

Apa salahku? Apa salah ibuku? Diriku ditinggal begitu….

“ perhatiaan kepada smua penumbang bas Tranasional utk laluan KL – jerteh – kota bharu, bas akan bergerak pada pkul 9.00 mlm. Bas sudah berada di terminal.”

“perhatiaan kepada smua penumbang bas Tranasional utk laluan KL – k.terengganu, bas akan bergerak pada pkul 9.00 mlm. Bas sudah berada di terminal.”

“perhatiaan kepada smua penumbang bas mutiara utk laluan KL – kota bharu, bas akan bergerak pada pkul 9.30 mlm. Bas sedang berada di terminal.”

Lbey krg begitu la announcement di buat.Bising betul la!bingit! agak hingar bingar keadaan di hentian putra saat tu…ada yang busy cari bas..ada yg duk sibuk bli bekalan…mentos,clorets,dentyne,air mineral…mcm2 ag r…nk wt makan dlm bas la kononnya nanti..tp aku tak pikir diorg makan sgt pn..tido je lebey..tau2 la mlm2 dgn sejuk aircond yang menyengat yang jg mampu menambah suhu pemanasan global! Hah! Ambek ko!

Transnasional! Transnasional lagi!! Sesekali bas mutiara dapat name. tasik kenyir mane? Ape dia ingat glemer sangat ke name die tu? Aku nk blik juga la wei. Aku pn ada kampong jg! Walaupn kmpong aku xglemer dan xda dalam peta dunia, tapi nama kampong tu bley dikatakan hebat jg bla ditranslatekn dalam bhasa orang putih ni.. Ara Hill Village…

Arghh..itu tak penting..yang penting mane bas tasik kenyir aku? Aku spatutnya naek bas pkul 9.00mlm. skrg da nk pkul 9.00. lbey krg pkul 8.50 da..aku g la jg usha2 n tgok2 bas kt terminal tu..jgn kan bas, tayar bas tasek kenyir tu pun aku tak nampak,. Yg aku nmpak trans,trans, transnasional! Besar2..tinggi2 plop tu! Adehh!

“tak dop la wei…manenye?xkan xmari lg? ke aku kne tinggal?” aku masuk kt tmpat mnunggu tu n trus gtau kat kawan2 aku.
“kalut la mu ni nurul..relek la..adanya tu.x mari lagi kot” saje je mctie kate gitu ..nk tenangkn aku la tu.

Kalut?nampak sangat ke muka aku ni kalut?owh,tidak! Atau dia Nampak muka aku agak chanteq bila kalut sebegitu…dan lalu menegurnya…kuang3!..

“oi,nurul!xnaek bas lagi? 9.05 da ni..” tetibe hanim yg datang dari bli blah di KFC bsama fatin tgur aku.
“bas dia xmari lg…” dop dan aku jwb,muni plop rajin nk jawab.aku biar je la..
“ jom, g tanya kaunter tiket.” Aku terus tarik tgn hanim skali ngan badan2 dia aku heret teman aku g kat kaunter tu…

HAH??!! Skali lagi aku ulang, HAH??!!

“ha a…bas tu baru je gerak tadi..” kata lelaki si penjaga kaunter yang bertahi lalat di bibirnya itu..tp aku kurang pasti coordinat sebenar tahi lalatnya itu. Di atas atau di bwh bibirnya. Huhuhuhuhu. :P

TIDAKKKKKKKKKK!!!!!!!!!!!!!!

Pengumuman..pengumuman..siapa yang dengar…dengar aku…aku yang kena tingal…kene tinggal macam ngekkk ngokkk..

Hm…lepas aku bla..bla..bla… ape smua ngan lelaki si penjaga kaunter yang bertahi lalat di bibirnya itu bersama beberapa lg ulat2 yg ada kat situ,maka dengan ini,mereka mengisytiharkan bahawa bas tasek kenyir yang aku sudah aku bli tiketnya tak akan kembali lagi untuk mengambil aku!

Hwargggg!!! Aku tau la aku ni tak glemer…tp bley je pon klau nk u turn jap amek aku…bukan jauh sgt pn tlepas.. 10-15 minit je pn..tidakkkk!!!! dan,dengan ini, untuk julung-julung kalinya dalam sejarah hidop aku,aku ditinggalkan! Ditinggal plak ngan bas! Huh! Sekali gus aku yang baek hati ni telah menabur bakti kepada syarikat kenderaan tersebut dengan ‘mendermakan’ sebanyak RM40.70 tanpa mendapat ape2.. at least aku ingat bley la masuk tv ke, ape ke…mcm syarikat beras faiza yang sokmo derma kt Bersamamu TV3 tu! Tp, hampeh!

“meh, kite g cari tiket laen ea…jom try tgk bas Sani” itu saranan yang si muni bg..aku yang malas da nk kte ape tambah ngan kesedeyhan yg agak menggunung,ikut je muni tu cari tiket.. n finally,naseb aku agak baek mungkin jg sbb aku juga budak yang agak baek,tiket mlm tu untuk bas jam 10 mlm maseh lg ada. Dan skali lagi aku telah menabur bakti kepada syarikat kenderaan Sani Express. Aku merelakan saja RM40 aku ke tangan kakak jelita penjaga kaunter itu mengambil duitku itu tanpa segan silu..


hui,melayang lgi lorh!RM40 utk business class ticket gtu...hohoho (+.+)

Aku call ayah aku mmbritahu apa yang terjadi ape smua termsuk la aku akan brtolak lambat....hm…tak semena-mena jg aku kne cuci sebakul dua oleh ayah aku..hal ini demikian kerana aku tertinggal bas la ni.hampeh! dengar je la aku…kuang3! Basso ea! (-.-)

“sabar la nurul” fatin saje jew kata mcm ni kat aku..aku tau..disamping dia menenangkan hati aku,dia jga menenangkan hatinye.al maklumlah, xbley blik kg awal.terpaksa g kursus! Wakakaka.ni la pkataan yang biasa manusia guna bla sesatu benda yang kita tak nak jd,dia terjd…Kalau tak ‘sabar la’,pkataan laen yang diguna ialah ‘relax la’…sama makna je tuh!
“mana tau nape2 jd ngan bas tu…sbb tu r mu tak TERnaek bas tu..tuhan hijab tu.”waaahhh! begitu diplomasi kwan aku yang bernama fatin itu berhujah.katanya lg, setiap yang blaku ada hikmahnya. Hah, ambek ko!
*****************

Hm…bas da dalam terminal..get ready ape smua..salam2 n say good bye pada orang yang blik lewat,then aku ngn muni menuju ke bas untuk meneruskan perjalan kami ke kampong halaman,Ganu kite!
Btw, selamat jalan semua! Popoye~…

-pengumuman tentang aku ditinggalkan atau aku yang tertinggal-

2 comments:

  1. huhuhu...sorie2..bkan niatku...sie ko mum!!!!

    ReplyDelete
  2. nape la mct...xda sapa pn bsalah kt ni..bus tu ngok ngek skit.hahaha..jupe dop duit dlm beg rm50.. :)

    ReplyDelete